Wol is wel of niet je ding; het is in ieder geval een van de duurzaamste stoffen die je in kleding en accessoires kunt verwerken. Met schapenwol worden bovendien huizen geïsoleerd: genoeg gezegd over de goede eigenschappen van wol. In Engeland is sinds 2008 een heuse campagne voor wol gaande, die de wolindustrie een boost wil geven. De schapenpopulatie daalt namelijk overal ter wereld, mede omdat er steeds minder wol en steeds meer synthetische stoffen worden verwerkt in woonaccessoires en isolatiematerialen. Als grondstof voor die nieuwe materialen wordt vaak olie gebruikt.
De Britse prins van Wales vroeg zich terecht af: “Why are we turning our back on wool?”. En lanceerde de Britse campagne. In de Engelse ‘Wool Week’ werden ontwerpen getoond van Sonya Rikiel, Yves Saint Laurent en Vivienne Westwood. Vivienne Westwood is onder de indruk van de vezel: “Wol is een van ‘s werelds grootste natuurlijke vezels, bekend om haar veelzijdigheid en comfort – warm in de winter, koel in de zomer. Ik geloof dat haar status zal toenemen omdat het zo’n luxe stof is. Mensen willen geen synthetische vezels meer. Juist luxeartikelen zijn gemaakt van traditionele, natuurlijke vezels.” (Bron: Textilia Modenieuws)
In Nederland wordt de Campaign for Wool voortgezet! En wel aanstaande woensdag 5 oktober. Winkels als Maison de Bonnetterie wijden hun etalages geheel aan wol. Onder andere de wollen ontwerpen van Individuals by AMFI zijn daar te zien.
(foto: Linda Magazine, oktober 2011)